Kuchnia molekularna

Dzień Babci i Dziadka

Filmy z okazji Dnia Nauczyciela

Rajd rowerowy do rezerwatu przyrody „Wodny Dół”

15 września 2021 r. uczniowie klasy VIII pod opieką p. Danuty Hus i p. Mariusza Dobosza wzięli udział w rajdzie rowerowym „Szlakiem ciekawych przyrodniczo i historycznie miejsc w naszym regionie”. Trasa wiodła do najbliższego rezerwatu przyrody „Wodny Dół”. Po drodze podziwialiśmy piękne widoki. Chcieliśmy odpocząć od wysiłku umysłowego po kilkunastu dniach nauki i spędzić razem mile czas po nauczaniu zdalnym.

Czytaj więcej...

Dzieci z klasy II i III życzą swoim Mamusiom ...

Dzieci z klasy II i III życzą swoim Mamusiom samych słonecznych dni, wiele miłości i cierpliwości oraz przesyłają muzyczny upominek. Kochamy Was i pamiętamy o Waszym święcie

Lekcja w Muzeum Regionalnym w Krasnymstawie

Dziś klasa V uczestniczyła w lekcji muzealnej w Muzeum Regionalnym w Krasnymstawie. Lekcja rozpoczęła się od przypomnienia historii ceramiki, epok historycznych i wielu faktów związanych z Krasnymstawem i okolicami. Bardzo duże wrażenie zrobiła figurka egipska, znaleziona niedaleko Turobina, ale i naczynia w których umieszczano prochy zmarłych. Następnie klasa uczestniczyła w warsztatach, na których każdy musiał wykonać naczynie. Powstały prawdziwe dzieła sztuki. Dziękujemy panu Konradowi Grocheckiemu za wspaniałą podróż po dziejach i za przypomnienie nam pełnej życia historii.

Czytaj więcej...

edziennik

Instrukcja rejestracji konta rodzica/ucznia w e-dzienniku kliknij tu

Wojewódzki Ogólnopolski Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym

II miejsce Szkoły Podstawowej nr 3 w Krasnymstawie w Finale Wojewódzkim Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym.

27 maja 2015 r. w Zespole Szkół w Krynce gm. Łuków odbył się Finał Wojewódzki XXXVIII Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym dla szkół podstawowych. Powiat krasnostawski reprezentowała Szkoła Podstawowa nr 3

w Krasnymstawie w składzie Alicja Kulczyńska, Wiktoria Siembiga, Daniel Piętal oraz Patryk Podgórski (opiekun Paweł Haładyj).
           Celem turnieju jest przede wszystkim działanie na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwa dzieci i młodzieży szkolnej.

Nadzór merytoryczny nad przebiegiem poszczególnych konkurencji pełnili przedstawiciele Polskiego Związku Motorowego w Lublinie, policjanci Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie, policjanci Komendy Powiatowej Policji w Łukowie, przedstawiciele Klubu Motocyklowego Grom w Białej Podlaskiej oraz nauczyciele Zespołu Szkół w Krynce.

Uczestnikami zawodów było 19 czteroosobowych drużyn, które reprezentowały swoje powiaty wygrywając wcześniej eliminacje szkolne, międzyszkolne, gminne, miejski oraz powiatowe.

Zawodnicy rozwiązywali test wiedzy z przepisów ruchu drogowego składający

się z 20 pytań oraz test składający się z 10 skrzyżowań, jeździli po rowerowym torze przeszkód oraz udzielali pierwszej pomocy przedmedycznej.

O klasyfikacji końcowej decydowała suma punktów uzyskana w poszczególnych konkurencjach przez zawodników. Poziom wiedzy i umiejętności był bardzo wysoki, a walka o poszczególne miejsca niezwykle zacięta.

W tym doborowym towarzystwie Szkoła Podstawowa nr 3 w Krasnymstawie zajęła

II miejsce w województwie. Drużyna w nagrodę otrzymała Puchar Lubelskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji oraz dyplom, a każdy z uczniów nagrody rzeczowe.

W klasyfikacji indywidualnej najlepszymi zawodnikami województwa Lubelskiego okazali się Daniel Piętal oraz Alicja Kulczyńska uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 3

w Krasnymstawie, którzy otrzymali puchary z rąk honorowego prezesa PZM Lublin.

Dodatkowo Daniel Piętal został nagrodzony przez prezesa Klubu Motocyklowego Grom

w Białej Podlaskiej za zajęcie I miejsca w konkurencji „jazda rowerem po torze sprawnościowym”.

BIP

.

Fotografia

Szkolne Koło Fotograficzne zaprasza!!!

Od niedawna działa w naszej szkole koło fotograficzne. Chętni uczniowie mogą wziąć udział w dodatkowych zajęciach, gdzie dowiedzą się wielu nowych, interesujących rzeczy. Nie brakuje tu zajęć praktycznych, dzięki którym każdy może przekonać się, co można wyczarować za pomocą aparatu fotograficznego.

Wszystkich chętnych serdeczne zapraszamy! Czwartek, godz. 13.30.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć (autorki zdjęć: Patrycja G., Weronika G., Aleksandra K., Rita K.)

 

Święta tuż, tuż...

Aktualności sportowe

w budowie

Wydarzenia z życia przedszkola

09.2014r. - Wprowadzenie "Kontraktu Grupowego"

05.09.2014r. - spotkanie z policjantami

11.09.2014r. - wycieczka do lasu

25.09.2014r. - Dzień Przedszkolaka

30.09.2014r. - udział w ustanowieniu rekordu Guinessa w największej liczbie osób szczotkujących jednocześnie zęby,

                       Dzień Chłopaka

15.10.2014r. - lekcja biblioteczna "Dary Jesieni"

29.10.2014r. - wycieczka do Krasnegostawu - zwiedzanie miasta

31.10.2014r. - wyjazd do Krasnostawskiego Domu Kultury na spektakl pt. "Szewczyk Dratewka" w wykonaniu aktorów Narodowego   Teatru Edukacji im. Adama Mickiewicza.

03.11.2014r. - wyjazd na cmentarz parafialny

14.11.2014r. - Dzień Zabawy

27.11.2014r. - zabawa andrzejkowa

05.12.2014r. - wizyta Mikołaja

08.12.2014r. - spotkanie z górnikiem

09.12.2014r. - lekcja biblioteczna "Boże Narodzenie w literaturze dziecięcej"

15.12.2014r. - pieczenie pierniczków

19.12.2014r. - Spotkanie Wigilijne

12.01.2015r. - wizyta Klauna "Słuchaj przyrody - bądź eko"

29.01.2015r. - zabawa choinkowa

01.02.2015r. - Dzień Babci i Dziadka, Jasełka

23.02.2015r. - zajęcia koleżeńskie

09.03.2015r. - spektakl "Jak Rumcajs Cypiska uratował" w KDK

10.03.2015r. - lekcja biblioteczna - głośne czytanie bajek

18.03.2015r. - warsztaty tworzenia ozdób Wielkanocnych

19.03.2015r. - Dzień Otwarty w przedszkolu

20.03.2015r. - pożegnanie zimy - powitanie wiosny

Rozkład dnia w przedszkolu

Rozkład dnia dzieci 5 - 6 - letnich

7.00 - 8.20
Schodzenie się dzieci, zabawy dowolne, zabawy tematyczne, zabawy według inwencji dzieci w kącikach zainteresowań, gry i zabawy dydaktyczne.
Praca indywidualna lub z zespołem dzieci, praca z dzieckiem zdolnym.
8.20 - 8.30
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych – organizowanie warunków do kształtowania prawidłowej postawy ciała.
8.30 - 8.40
Przygotowanie do śniadania, czynności higieniczno-porządkowe.
8.40 - 9.00
Śniadanie - czynności samoobsługowe, doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych związanych ze spożywaniem posiłku.
9.00 - 10.45
Zajęcia dydaktyczne z całą grupą, wyzwalające różne rodzaje aktywności w oparciu o podstawę programową. Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy, myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowych. Tworzenie okazji do eksperymentowania, odkrywania lub stwarzanie warunków do podejmowania przez dzieci zabaw badawczych i konstrukcyjno – technicznych.
10.45 - 11.45
Zabawy na powietrzu – tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej w ogrodzie przedszkolnym. Spacery, wycieczki, obserwacje przyrody z uwzględnieniem zmian zachodzących w cyklu czterech pór roku, prace ogrodniczo-porządkowe. Swobodne zabawy przy niewielkim udziale nauczyciela.
11.45 - 12.00
Przygotowanie do obiadu - czynności higieniczne, pomoc w nakrywaniu do stołu.
12.00 - 12.30
Obiad - kształtowanie zachowań prozdrowotnych i wdrażanie do kulturalnego zachowania podczas wspólnie spożywanych posiłków.
12.30 - 13.45
Relaks, odpoczynek . Zabawy relaksacyjne, czytanie bajek, opowiadań, pobyt na placu zabaw, zabawy dydaktyczne, zajęcia dodatkowe. Tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających indywidualne cechy, zdolności i zainteresowania.
13.45- 14.00
Przygotowanie do podwieczorku – czynności higieniczne.
14.00 - 14.15
Podwieczorek.
14.15 - 15.30
Rozmowa z dziećmi, omówienie wydarzeń dnia. Aktywność własna dzieci - zabawy dowolne tematyczne, konstrukcyjne. Praca indywidualna i w małych zespołach.
Rozchodzenie się dzieci.

 

Rozkład dnia dzieci 3 - 4 - letnich

7.00 - 8.00
Schodzenie się dzieci, zabawy dowolne, zabawy tematyczne, zabawy według inwencji dzieci w kącikach zainteresowań, gry i zabawy dydaktyczne.
Praca indywidualna lub z zespołem dzieci, praca z dzieckiem zdolnym.
8.00 - 8.30
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych – organizowanie warunków do kształtowania prawidłowej postawy ciała.
8.30 - 9.00
Przygotowanie do śniadania, czynności higieniczno-porządkowe.
Śniadanie - czynności samoobsługowe, doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych związanych ze spożywaniem posiłku.
9.00 - 9.45
Zajęcia dydaktyczne z całą grupą, wyzwalające różne rodzaje aktywności w oparciu o podstawę programową. Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu mowy, myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowych. Tworzenie okazji do eksperymentowania, odkrywania lub stwarzanie warunków do podejmowania przez dzieci zabaw badawczych i konstrukcyjno – technicznych.
9.45 - 11.00
Zabawy na powietrzu – tworzenie warunków do spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej w ogrodzie przedszkolnym. Spacery, wycieczki, obserwacje przyrody z uwzględnieniem zmian zachodzących w cyklu czterech pór roku, prace ogrodniczo-porządkowe.

11.00 - 11.30
Swobodne zabawy przy niewielkim udziale nauczyciela.
11.30 - 12.00
Przygotowanie do obiadu - czynności higieniczne, pomoc w nakrywaniu do stołu.
Obiad - kształtowanie zachowań prozdrowotnych i wdrażanie do kulturalnego zachowania podczas wspólnie spożywanych posiłków.
12.00 - 13.00
Relaks, odpoczynek . Zabawy relaksacyjne, czytanie bajek, opowiadań, pobyt na placu zabaw, zabawy dydaktyczne, zajęcia dodatkowe. Tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających indywidualne cechy, zdolności i zainteresowania.

13.00- 14.00

Zajęcia popołudniowe. Czynności wspomagające prawidłowy rozwój dziecka. Zajęcia dodatkowe.
14.00- 14.30
Przygotowanie do podwieczorku – czynności higieniczne.
Podwieczorek.
14.30 - 15.30
Rozmowa z dziećmi, omówienie wydarzeń dnia. Aktywność własna dzieci - zabawy dowolne tematyczne, konstrukcyjne. Praca indywidualna i w małych zespołach. Kontakty indywidualne z rodzicami.
Rozchodzenie się dzieci.

Linki

a

Ramowy rozkład dnia

a

Podstawa programowa

Przedszkole pracuje według programu Jolanty Andrzejewskiej i Jolanty Wieruckiej "Razem w przedszkolu".

Warszawa, dnia 30 sierpnia 2012 r.

Poz. 977

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1)

z dnia 27 sierpnia 2012 r.

w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w

poszczególnych typach szkół

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004

r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Określa się podstawę programową:

1) wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz

innych form wychowania przedszkolnego, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2) kształcenia ogólnego dla:

a) szkół podstawowych, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia,

b) uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach

podstawowych i gimnazjach, stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia,

c) gimnazjów i DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 4 do rozporządzenia,

d) zasadniczych szkół zawodowych, stanowiącą załącznik nr 5 do rozporządzenia,

e) szkół policealnych, stanowiącą załącznik nr 6 do rozporządzenia,

f) szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu

umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, stanowiącą

załącznik nr 7 do rozporządzenia.

§ 2. Przepisy rozporządzenia nie dotyczą kształcenia dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w

stopniu głę-bokim.

§ 3. 1. W roku szkolnym 2012/2013 w klasach V i VI szkoły podstawowej oraz w roku szkolnym 2013/2014

w klasach VI szkoły podstawowej stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół

podstawowych, określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26

lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w

poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.3)).

1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra

Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz.

2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz.

2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115,

poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz.

1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z

2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654,

Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206 oraz z 2012 r. poz. 941.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2041, z 2005 r. Nr 19, poz.

165, z 2006 r. Nr 228, poz. 1669, z 2007 r. Nr 157, poz. 1100 i Nr 171, poz. 1211 oraz z 2008 r. Nr 159, poz. 992.2

Dziennik Ustaw – 2 – Poz. 977

2. W zależności od potrzeb uczniów i możliwości organizacyjnych szkoły podstawowej, w klasach V i VI

szkoły podstawowej, w których stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół

podstawowych, o której mowa w ust. 1, dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej,

może postanowić o stosowaniu dla przedmiotów: język obcy nowożytny, wychowanie fizyczne i etyka podstawy

programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, określonej w załączniku nr 2 do niniejszego

rozporządzenia.

§ 4. 1. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych, których ukończenie

umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, określoną w załączniku nr 4 do

niniejszego rozporządzenia, stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2012/2013, w klasach I liceum

ogólnokształcącego i technikum.

2. W pozostałych klasach liceum ogólnokształcącego i technikum, do zakończenia cyklu kształcenia w tych

szkołach, stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego dla tych szkół, określoną w załączniku nr 4 do

rozporządzenia, o którym mowa w § 3 ust. 1.

3. W zależności od potrzeb uczniów i możliwości organizacyjnych liceum ogólnokształcącego i technikum,

w klasach II i III liceum ogólnokształcącego i w klasach II–IV technikum, w których stosuje się podstawę

programową kształcenia ogólnego dla tych szkół, określoną w załączniku nr 4 do rozporządzenia, o którym

mowa w § 3 ust. 1, dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej, może postanowić o

stosowaniu dla przedmiotów: język obcy nowożytny, wychowanie fizyczne i etyka podstawy programowej

kształcenia ogólnego dla tych szkół, określonej w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia.

§ 5. 1. Podstawę programową kształcenia ogólnego dla zasadniczych szkół zawodowych, określoną w

załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia, stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2012/2013, w klasach I

zasadniczej szkoły zawodowej.

2. W pozostałych klasach zasadniczej szkoły zawodowej, do zakończenia cyklu kształcenia w tej szkole,

stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego dla zasadniczych szkół zawodowych, określoną w

załączniku nr 5 do rozporządzenia, o którym mowa w § 3 ust. 1.

3. W zależności od potrzeb uczniów i możliwości organizacyjnych zasadniczej szkoły zawodowej, w klasach

II i III zasadniczej szkoły zawodowej, w których stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego dla

zasadniczych szkół zawodowych, określoną w załączniku nr 5 do rozporządzenia, o którym mowa w § 3 ust. 1,

dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej, może postanowić o stosowaniu dla

przedmiotów: język obcy nowożytny, wychowanie fizyczne i etyka podstawy programowej kształcenia ogólnego

dla zasadniczych szkół zawodowych, określonej w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia.

§ 6. 1. W liceum profilowanym, uzupełniającym liceum ogólnokształcącym oraz technikum uzupełniającym,

do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach, stosuje się podstawę programową kształcenia ogólnego dla

tych szkół, określoną w załączniku nr 4 do rozporządzenia, o którym mowa w § 3 ust. 1.

2. W zależności od potrzeb uczniów i możliwości organizacyjnych liceum profilowanego, w klasach II i III

liceum profilowanego, dyrektor szkoły, po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej, może postanowić o

stosowaniu dla przedmiotów: język obcy nowożytny, wychowanie fizyczne i etyka podstawy programowej

kształcenia ogólnego, określonej w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia.

§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r.4)

Minister Edukacji Narodowej: K. Szumilas

4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w

sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.

U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na podstawie art. 21 ust. 2

ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz.

1206 oraz z 2012 r. poz. 941).

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W

SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego opisuje proces wspomagania rozwoju i edukacji dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz inne formy wychowania przedszkolnego w równej mierze pełnią funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Zapewniają dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.

Celem wychowania przedszkolnego jest:

1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;

2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;

3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;

4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;

5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;

6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;

7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;

8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;

9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;

10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola. W każdym z obszarów podane są umiejętności i wiadomości, którymi powinny wykazywać się dzieci pod koniec wychowania przedszkolnego.

Aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego, należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w następujących obszarach:

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;

2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;

3) w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich

4) wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych;

5) umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.

 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;

2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;

3) samodzielnie korzysta z toalety;

4) samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież;

5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;

2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;

3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;

4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);

2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;

3) stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;

2) dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np. wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;

3) jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej

sprawnym ruchowo;

4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić;

2) orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków transportu;

3) zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;

4) wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych (np. środków czystości);

5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.

7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;

2) odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;

2) dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyraża je, pląsając lub tańcząc;

3) tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;

4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.

9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;

2) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;

3) wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz).

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów (np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa ("potrafię to zrobić") i odczuwa radość z wykonanej pracy;

2) używa właściwie prostych narzędzi podczas majsterkowania; 3) interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym), próbuje rozumieć, jak one działają, i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich.

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę;

2) wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, np. że będzie padał deszcz, śnieg, wiał wiatr; stosuje się do podawanych informacji w miarę swoich możliwości.

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie;

2) wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);

3) potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku; wie, w jaki sposób człowiek może je chronić i pomóc im, np. przetrwać zimę.

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;

2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;

3) ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi;

4) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;

5) wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą;

6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki;

2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;

4) interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;

5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami;

6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;

7) rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

1) wymienia imiona i nazwiska osób bliskich, wie, gdzie pracują, czym się zajmują;

2) zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka;

3) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;

4) nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej;

5) wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.

Plan pracy

a

Linki

Kuratorium Oświaty w Lublinie - Informacje o działalności, struktura organizacyjna, awans zawodowy nauczycieli, organizacja nadzoru pedagogicznego, edukacja informatyczna.

 

OKE w Krakowie - Organizacja, szkolenia, badania i raporty, informacje o wynikach egzaminów

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej - Aktualności, szkoły różnych szczebli, instytucje podległe. Zamówienia publiczne resortu, akty prawne.

 

Urząd Gminy Krasnystaw

 

BRD karta rowerowa - strona zawiera niezbędne informacje o przepisach ruchu drogowego dla wszystkich tych, którzy chcą zdawać na kartę rowerową i motorowerową.

Więcej artykułów…

  1. Linki